Makary Stasiak - strona prywatna polski english
Blog
Galeria
Podziękowania
Kontakt
Blog

Ostatnio spytano mnie, jaki jest mój stosunek do filozofii Karola Wojtyły, który podobnie jak ja zajmował się filozofią podmiotu. Według mnie stoi on na firmamencie polskiej filozofii, jednak zdumiony jestem, że tak niewielu naukowców ją podejmuje. Niewątpliwie są prace na temat Wojtyły, niemniej jednak bardzo trudno mi znaleźć pozycje, które w sposób istotny sięgają myśli tego znakomitego filozofa.

Trudnością w recepcji Wojtyły może być fakt, że jego prace napisane są językiem tomistycznym. Ten pochodzący z XIII wieku język nie zawsze jest adekwatny do eksplikacji nowych, czy przyszłościowych problemów, jakimi zajmował się przyszły papież. Karolowi Wojtyle to się udało, ale dla czytelnika może, to być problem.

WIĘCEJ »

|
Przedmiotem współczesnego systemu edukacji jest rozwój zdolności intelektualnych ucznia lub studenta. Przez 16 lat nauki w państwowym systemie edukacji człowiek zdobywa wiedzę i umiejętność intelektualnego rozwiązywania problemów. To jest aktywność niezwykle użyteczna i jeśli w danym kraju nie jest wykorzystywana, to ten staje się skansenem.

Jednak od jakiegoś czasu ludzie zauważają, że inne, nowe umiejętności są ważne lub coraz ważniejsze i świadczą o powodzeniu na rynku pracy.

WIĘCEJ »

|
W ostatni weekend uczestniczyłem w trzydniowych warsztatach psychologicznych niemieckiego profesora Franza Rupperta. Ten trening, zwany po polsku ustawieniami (constellations), nie tylko zwrócił moją uwagę na wielką rolę emocji w życiu człowieka, ale okazał się przejawem współczesnej kultury, w której człowiek nie tylko przeżywa sytuacje odegrane przez innych, ale jest autorem siebie.

Dotychczas nauka była zainteresowana głównie działalnością naszego rozumu, w refleksji naukowej emocje były pomijane. Jednak od początku tego wieku ten kierunek myślenia zaczął się zmieniać. Naukowcy zaczęli prowadzić badania nad emocjami i uwzględniać swe odkrycia w szkoleniach. Przykładem tej tendencji jest warsztat Rupperta. Na czym on polega?

WIĘCEJ »

|
[1] [2] [3] [4] [5] [6] [7] [8] [9] [10] [11] [12] [13] [14] [15] [16] [17] [18] [19] [20] [21] [22] [23] [24] [25] [26] [27] [28] [29]